Zasady pracy na odległość
Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice!
Powołując się na:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty (Dz. U. z 2020r. poz. 492),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty (Dz. U. z 2020r. poz. 530),
- ustawy z dnia 2 marca 2020 roku art. 3 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374),
przekazuję Państwu informacje w sprawie organizacji realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych w Szkole Podstawowej nr 12 im. Jana Pawła II w Tomaszowie Mazowieckim z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
- Nauczyciele realizując podstawę programową, rozplanowują poszczególne treści, w oparciu o zmodyfikowany plan zajęć, uwzględniający:
- potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w zależności od ich wieku i etapu edukacyjnego,
- tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas,
- specyfikę zajęć,
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- zalecenia medyczne dotyczące czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną oraz wiek uczniów i etap kształcenia.
- Do realizacji zadań związanych z procesem kształcenia będą wykorzystywane metody i techniki kształcenia na odległość. Prowadzący nauczania zdalne będą pracowali w oparciu o różnorodne rozwiązania technologiczne, które zapewniają uczniom dostęp do materiałów, w szczególności z wykorzystaniem:
- e-materiałów dydaktycznych dostępnych na stronach epodreczniki.pl, www.gov.pl/zdalnelekcje, www.cke.gov.pl, www.ore.edu.pl; programów i materiałów prezentowanych na kanałach telewizji publicznej, w tym kanałach internetowych,
- platformy zoom, głównie do wprowadzania nowych treści podczas spotkań on-line, wspomagającej zdalne nauczanie,
- dziennika elektronicznego, do zamieszczania dedykowanych uczniom materiałów,
- poczty elektronicznej, forum społecznościowego,
- innych wybranych indywidualnie przez nauczyciela elektronicznych zasobów dydaktycznych dostępnych w sieci lub wcześniej zgromadzonych własnych materiałów elektronicznych,
- materiałów wytwarzanych samodzielnie w postaci tekstów, prezentacji, filmów i innych form, wykorzystywanych w nauczaniu.
W przypadku braku swobodnego dostępu ucznia do Internetu zakłada się opracowanie przez nauczycieli przedmiotu alternatywnych rozwiązań, tj. przygotowanie raz w tygodniu pakietu materiałów do wydruku i przekazanie go w formie elektronicznej wychowawcom. Wychowawca drukuje pozyskane zadania w szkole i zapewnia ich przekazanie odbiorcom.
- O sposobie monitorowania postępów uczniów oraz sposobie weryfikacji ich wiedzy i umiejętności każdy nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców za pośrednictwem wysłanej wiadomości przez dziennik elektroniczny lub inny ustalony z rodzicem.
- Indywidualne konsultacje z uczniem/rodzicem, nauczyciele prowadzą w miarę potrzeb, min. z wykorzystaniem dziennika elektronicznego, poczty elektronicznej, rozmów telefonicznych, sms, forów społecznościowych lub innych wybranych przez nauczyciela.
- Pedagog prowadzi porady i konsultacje, grupy wsparcia związane ze zgłaszanymi przez rodziców, uczniów, nauczycieli problemami z wykorzystaniem dostępnych zasobów cyfrowych.
- Logopeda przygotowuje i przekazuje rodzicom spersonalizowane ćwiczenia doskonalące i utrwalające nabyte umiejętności oraz dokładne instrukcje.
- Nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne oraz kształcenie specjalne koordynuje pracę uczniów z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, uwzględniając pracę na odległość.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia komputerowe oprócz realizacji podstawy programowej, upowszechniają wśród dzieci wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtują właściwe postawy wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno – komunikacyjnej
- Nauczyciele wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym:
- realizują zadania zapisane w podstawie programowej w oparciu o zmodyfikowany Ramowy Rozkład Dnia uwzględniając rozwój dziecka we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym,
- sposób i zakres realizowanych działań edukacyjnych codziennie zamieszczają na stronie internetowej szkoły w dedykowanej zakładce, w której oprócz proponowanych zabaw, ciekawostek, innych aktywności, udostępniane są linki do słuchowisk, audycji radiowych, zabaw on-line, piosenek, itp.
- utrzymują stały kontakt z rodzicami, wykorzystując dostępne zasoby cyfrowe.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów pozostaje bez zmian, szczegółowe regulacje zawarte są w dokumencie: Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania Uczniów – dostępnym na stronie Szkoły.
Zachęcam do bieżącego śledzenia strony internetowej szkoły oraz profilu Samorządu Uczniowskiego na Facebooku.
Ewa Goździk – Szczepańska
p.o. Dyrektora Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 2
w Tomaszowie Mazowieckim