Zasady funkcjonowania szkoły podczas pracy zdalnej w SP 12
Szczególne rozwiązania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Podstawa prawna
Rozporządzenie MEN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 z dnia 20 marca 2020 r. (Dz. U. 2020, poz. 493 ze zmianami).
- Organizacja pracy i nauki zdalnej w Szkole Podstawowej nr 12:
Działania | Osoby odpowiedzialne | Termin wykonania | Miejsce udostępniania |
Diagnoza w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego oraz Internetu.: | |||
Przeprowadzenia diagnozy. Opracowanie ankiety zbiorczej do wypełnienia przez wychowawców.
| |||
Przeprowadzanie zajęć | |||
Przygotowanie zajęć (w tym lekcji online, zajęć specjalistycznych, rewalidacyjnych, logopedycznych, indywidualnych) | Wszyscy nauczyciele | Czas trwania nauczania zdalnego | Na następujących platformach: - Classroom (do przesyłania materiałów, sprawdzianów, prac domowych, prac pisemnych, itp.); - Zoom, Classroom(do lekcji online); - E-dziennik (do kontaktów z rodzicami oraz bieżącej dokumentacji przebiegu nauczania). |
Właściwe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązku uczestnictwa w kształceniu na odległość. | Uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni | Czas trwania nauczania zdalnego | Nie dotyczy |
- Praca odbywa się zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć. Godzina lekcyjna trwa 45 min., w uzasadnionych przypadkach może trwać nie krócej niż 30 minut oraz nie dłużej niż 60 minut.
- Godziny zrealizowane w bezpośrednim kontakcie z uczniem,z wykorzystaniem platformy Zoom, Cl, stanowią nie mniej niż 50% wszystkich godzin.
Działania | Osoby odpowiedzialne | Termin wykonania | Miejsce udostępniania |
Modyfikowanie rozkładu zajęć | |||
Poinformowanie o zmodyfikowaniu planu zajęć. | Dyrektor/wicedyrektor | Co najmniej trzy dni przed planowaną zmianą | Informacja dla rodziców przez dziennik elektroniczny. |
Zamieszczanie uaktualnionego rozkładu zajęć poszczególnych klas wraz z informacją o formie zajęć/metodzie prowadzenia.
| Wychowawcy klas | Co najmniej trzy dni przed planowaną zmianą | Dziennik elektroniczny |
Zakres monitorowania
| |||
Monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego. | Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, nauczyciele specjaliści, pedagog szkolny | Czas trwania nauczania zdalnego | Niezwłoczne przesłanie drogą mailową informacji zwrotnej do dyrektora szkoły. |
- Monitorowanie frekwencji
- podczas zajęć online:
- nauczyciel odczytuje listę uczniów i odnotowuje frekwencje w dzienniku elektronicznym,
- uczeń odpowiada słownie lub odpisuje na czacie (w przypadku braku możliwości korzystaniaz mikrofonu);
- przyjmuje się, że uczeń uczestniczy w lekcji, jeśli spełnia jedną z trzech form kontaktu: kamerka, mikrofon lub czat;
- podczas zajęć, na których przesyłane są materiały do pracy własnej rodzic/uczeń jest zobowiązany do potwierdzenia odebrania wiadomości w dzienniku elektronicznym lub w aplikacji Classroom.
- jeśli uczeń nie może uczestniczyć w zajęciach z przyczyn technicznych, rodzic niezwłocznie informuje o tym fakcie wychowawcę przez dziennik elektroniczny;
- w nagłej sytuacji, kiedy uczeń przebywa na kwarantannie, a nie została jeszcze wydana zgoda na organizowanie nauczania zdalnego frekwencję oznacza się symbolem „z”.
- nieobecności uczniów podczas edukacji zdalnej rodzic usprawiedliwia przez dziennik elektroniczny, w zakładce „Usprawiedliwienia”w terminie przewidzianym w Statucie Szkoły.
- Konsultacje on-line:
- Nauczyciele klas I – III oraz 0 odbywają indywidualne konsultacje według potrzeb rodziców oraz własnych poprzez e-dziennik lub rozmowę telefoniczną; w przypadku omówienia spraw w większej grupie rodziców, wychowawcy organizują spotkania online.
- Wychowawcy klas IV – VIII po konsultacji z KZN w pierwszym tygodniu miesiąca (dotyczy miesięcy, w których nie są przewidziane zebrania) ustala harmonogram terminów i form konsultacji i podaje do wiadomości rodzicom/opiekunom prawnym oraz dyrektorowi. Jeśli nauczyciel przedmiotu/rodzic zgłasza potrzebę konsultacji może umówić się indywidualnie poza harmonogramem.
- Nauczyciele, pedagog, logopeda są dostępni on-line raz w tygodniu dla uczniów i rodziców, zgodnie z harmonogramem oraz linkiem do spotkania w aplikacji Zoom, Classroom, umieszczonym na stronie internetowej szkoły. Aby rodzic/opiekun prawny mógł uczestniczyć w spotkaniu powinien zalogować się swoim imieniem i nazwiskiem (nie pseudonimem) oraz posiadać włączoną kamerkę.
- Organizowanie kształcenia specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej:niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Organizowanie nauczania indywidualnego.
Działania | Osoby odpowiedzialne | Termin wykonania | Miejsce udostępniania |
Doprecyzowanie zasad pracy dla każdego ucznia indywidualnie i zapoznanie z nimi rodzica. | Wychowawca klasy wraz z KZN | W ciągu trzech dni roboczych | Mail do dyrektora szkoły |
Nawiązanie dobrej współpracy | Nauczyciele przedmiotów, specjaliści, wychowawcy | Od momentu zarządzenia zdalnego nauczania | E-dziennik, kontakt telefoniczny |
Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego z dostosowaniem wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (uwzględnienie IPET). | Nauczyciele przedmiotów, specjaliści | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny |
Przygotowywanie zadań zawierających jak największą liczbę czynności praktycznych oraz ograniczoną liczbę czynności opartych na wypełnianiu kart pracy.
| Nauczyciele specjaliście, przedmiotowcy | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny |
Opracowanie kluczowych zasad prowadzenia zajęć (ustalenie planu dnia, codzienne monitorowanie gotowości ucznia do uczestniczenia w procesie edukacyjnym). | Nauczyciele specjaliści | W ciągu trzech dni roboczych | E-dziennik, kontakt telefoniczny, informacja dla dyrektora szkoły. |
Opracowanie własnych materiałów dostosowanych do potrzeb uczniów, które wynikają z określonej sytuacji: · nagrywanie filmikówi swoich wypowiedzi wspierających uczniów, · udostępnianie linków do wartościowych filmów lub tutoriali z Internetu, · tworzenie krzyżówek, quizów on-line odnoszących się do przeżywanych emocji | Nauczyciele przedmiotu, nauczyciele specjaliści | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny |
Nauczanie indywidualne jest organizowane zgodnie | Nauczyciele przedmiotów, wychowawca, specjaliści | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny, kontakt telefoniczny |
Przekazywanie rodzicom ćwiczeń doskonalących | Nauczyciel specjalista | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny, kontakt telefoniczny |
- Warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego w nauczaniu zdalnym:
Celem oceniania podczas kształcenia na odległość jest również:
- mobilizowanie uczniów do systematycznej pracy,
- docenianie staranności w wykonywaniu zadań i pokonywaniu napotykanych trudności,
- uwzględnianie możliwości psychofizycznych i organizacyjno-technicznych uczniów.
Zdalne nauczanie nie może polegać wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
Zalecenie: Zadawać prace domowe tylko z przedmiotów egzaminacyjnych, nie organizować sprawdzianów z przedmiotów artystycznych oraz religii/etyki (umożliwić uczniom zdobywanie ocen podczas aktywności na lekcjach online).
- Zasady oceniania sposób monitorowania postępów, weryfikacji wiedzy i umiejętności ucznia:
Działania | Osoby odpowiedzialne | Termin wykonania | Miejsce udostępniania |
Monitorowanie postępów uczniów. | Wszyscy nauczyciele | Na bieżąco | Dziennik elektroniczny |
- Ograniczanie zadawania prac domowych; - skoncentrowanie się głównie na przedmiotach egzaminacyjnych, - nie organizowanie sprawdzianów z przedmiotów artystycznych oraz religii/etyki -umożliwianie uczniom zdobywania ocen podczas aktywności na lekcjach online. | Wszyscy nauczyciele | Na bieżąco | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny |
Określenie sposobu sprawdzania wiedzy i umiejętności. Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Ocena może być wyrażona stopniem lub informacją zwrotną. | Nauczyciele przedmiotów | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny |
Monitorowanie i weryfikowanie wiedzy dokonywane za pomocą sprawdzianów (opracowanych przez nauczyciela lub wydawnictwo), quizów, poleceń, prac. | Nauczyciele przedmiotów | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny, poczta elektroniczna |
Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie zdalnego nauczania, uwzględniając zapisy Statutu Szkoły. | Nauczyciele przedmiotów | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny |
Informacja na temat przeprowadzania testów sprawdzających wiedzę powinna być umieszczana odpowiednio wcześniej, zgodnie ze Statutem Szkoły. | Nauczyciele przedmiotów | Czas trwania nauczania zdalnego | dziennik elektroniczny |
Oceny uzyskane podczas nauczania zdalnego są dostępne w e-dzienniku. | Nauczyciele przedmiotu, | Czas trwania nauczania zdalnego | dziennik elektroniczny |
Jeżeli uczeń/rodzic nie przekaże wykonanej pracy | Nauczyciele przedmiotów | Czas trwania nauczania zdalnego | dziennik elektroniczny |
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu lub ze względu na uwarunkowania psychofizyczne, nauczyciel powinien umożliwić uczniowi wykonanie tych zadań poprzez skrzynkę kontaktową, zawieszoną na budynku szkoły.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji informatycznych.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mogą przeprowadzać kartkówki, testy, sprawdziany. Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, w jaki sposób zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
- Klasyfikacja
Zasady i terminy klasyfikacji uczniów są zawarte w Statucie Szkoły Podstawowej nr 12.
Przy ustalaniu oceny śródrocznej/rocznej uwzględnia się:
- oceny bieżące uzyskane w czasie edukacji stacjonarnej,
- oceny bieżące uzyskane przy zdalnym nauczaniu.
Przy ustalaniu oceny śródrocznej/rocznej zachowania uwzględnia się:
- systematyczność i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych, przy czym poprzez potwierdzenie spełnienia obowiązku szkolnego rozumie się
w tym przypadku logowanie się na kontach wskazanych przez nauczyciela lub dyrektora oraz wymianę z nauczycielem informacji dotyczących sposobu wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela, - samodzielność w wykonywaniu zadań zleconych przez nauczyciela, w szczególności nie jest dopuszczalne kopiowanie prac lub ich niesamodzielne wykonanie przez ucznia,
- aktywność na zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
8. Zapewnienie i realizacja zadań w zakresie zapewnienia pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Działania | Osoby odpowiedzialne | Termin wykonania | Miejsce udostępniania |
Udostępnianie materiałów psychoedukacyjnych dotyczących: - motywowania uczniów przez rodziców do zdalnej nauki, - działań o charakterze profilaktycznym, - cyberprzemocy, - radzenia sobie z trudnymi emocjami: Jak radzić sobie ze stresem w okresie pandemii, Trening budowania pozytywnej samooceny. | Pedagog szkolny | Raz | Strona internetowa szkoły, facebook szkoły |
Rozmowy z uczniami i rodzicami mające na celu, m.in.: podtrzymanie pozytywnych relacji, radzenie sobie | Pedagog szkolny | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny, rozmowy telefoniczne |
Reagowanie na wszelkie niepokojące objawy uczniów, zgłaszane przez wychowawców. | Pedagog szkolny | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny, rozmowy telefoniczne |
Porady, konsultacje, stały kontakt uczniów i rodziców, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych | Pedagog szkolny | Czas trwania nauczania zdalnego | Classroom, Zoom, dziennik elektroniczny, rozmowy telefoniczne |
Opracowanie poradnika dla rodzica, np.: Jak motywować | Pedagog szkolny wraz z zespołem | Pierwszy tydzień zdalnego nauczania | Strona internetowa szkoły, facebook szkoły |
Wyszukiwanie miejsc wsparcia dla rodziców i przekazywanie im informacji o pomocy psychologicznej i dydaktycznej. . | Pedagog szkolny | Czas trwania nauczania zdalnego | Strona internetowa szkoły, facebook szkoły, dziennik elektroniczny |
9. Funkcjonowanie biblioteki szkolnej i praca nauczyciela bibliotekarza
Biblioteka szkolna w okresie pandemii COVID-19 funkcjonuje na podstawie wytycznych MZ, GIS i MEN. Szczegółowe instrukcje korzystania ze zbiorów oraz procedury bezpieczeństwa są dostępne na stronie internetowej szkoły w Regulaminie Biblioteki Szkolnej.
Nauczyciele bibliotekarze:
- Podejmują inicjatywy skierowane do czytelników, które ułatwiają im dostęp do kultury, wiedzy i informacji.
- Prowadzą działalność informacyjną, edukacyjną i kulturalną na stronie www i fb.
- Realizują e-usługi, np. udzielanie porad bibliotecznych i czytelniczych on-line.
- Kontaktują się z czytelnikami (poprzez platformę Zoom, Classroom lub stronę internetową szkoły), proponując różne formy aktywności w formie konkursów, zabaw literackich.
- Zamieszczają na stronie internetowej szkoły i w zakładce biblioteka linki do darmowych audiobooków i e-booków, listy polecanych książek, linki do ekranizacji lektur szkolnych, linki do instytucji kultury oferujących wirtualny dostęp do światowych muzeów, sztuk teatralnych, linki do bibliotek cyfrowych zawierających najcenniejsze skarby polskiej kultury i historii, np. Biblioteka Cyfrowa Polona, linki do filmów, spektakli, koncertów, słuchowisk i programów publicystycznych, wydarzeń kulturalnych.
- Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego
W zajęciach wymagających aktywność fizyczną generalną zasadą jest wybieranie ćwiczeń odpowiednich do możliwości i sprawności uczniów. Rodzice powinni być informowani o możliwościach wykonywania danych ćwiczeń przez uczniów z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
a uczniowie zachęcani – w miarę możliwości – do ruchu na świeżym powietrzu.
Działania | Osoby odpowiedzialne | Termin wykonania | Miejsce udostępniania |
Prowadzenie zajęć wychowania fizycznego za pośrednictwem platformy Zoom oraz z wykorzystaniem propozycji zdalnych lekcji wychowania fizycznego dostępnych w sieci. | Nauczyciele wychowania fizycznego | Czas trwania nauczania zdalnego | Zoom, Classroom, dziennik elektroniczny, e-wf |
Przesyłanie uczniom zestawów ćwiczeń, zamieszczanie filmów instruktażowych, inspirujących do wykonywania ćwiczeń w warunkach domowych. | Nauczyciele wychowania fizycznego | Czas trwania nauczania zdalnego | Zoom, Classroom, dziennik elektroniczny, e-wf |
Organizowanie challenge’y, testów sprawności - dla uczniów w wykonywaniu różnych ćwiczeń. | Nauczyciele wychowania fizycznego | Czas trwania nauczania zdalnego | Zoom, Classroom, dziennik elektroniczny, e-wf |
Wykorzystanie z aplikacji internetowych do pomiaru aktywności fizycznej. | Nauczyciele wychowania fizycznego | Czas trwania nauczania zdalnego | Zoom, Classroom, dziennik elektroniczny, e-wf |
Przygotowywanie prezentacji lub film promujących działania sportowe szkoły. | Nauczyciele wychowania fizycznego | Czas trwania nauczania zdalnego | Zoom, Classroom, dziennik elektroniczny, e-wf |
Zasady będą podlegały ewaluacji oraz ewentualnym zmianom.