W „Dwunastce” piątki bez dzwonków
21 lutego odbył się w Szkole Podstawowej nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkolno- Przedszkolnym nr 2 w Tomaszowie Mazowieckim eksperyment polegający na wyłączeniu dzwonków. Lekcje zaczynał i kończył nauczyciel. Innowacja została poprzedzona odpowiednimi przygotowaniami. Na korytarzach pojawiły się dodatkowe zegary oraz kolorowe kartki z godzinami rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych lekcji. Nauczyciele omówili z uczniami zasady organizacji pracy w tym dniu.
Nauczyciele obawiali się, że uczniowie będą się spóźniać na lekcje, a uczniowie bali się, że pedagodzy będą przedłużać zajęcia. Efekt naszego eksperymentu okazał się zaskakujący. W szkole było zdecydowanie ciszej. Tego dnia wyeliminowana została niecierpliwość spowodowana oczekiwaniem na głośny sygnał oznajmiający przerwę. Nie było też wybuchu uczniowskiej energii spowodowanej dzwonkiem. Jeśli chodzi o wrażenia po przeprowadzonej akcji to wszyscy nauczyciele zgodnie stwierdzili, że uczniowie spokojniej wychodzili na przerwy, ale również punktualnie przychodzili na lekcje. Z kolei uczniowie swoje spostrzeżenia wyrazili w anonimowych ankietach. 72% ankietowanych stwierdziło, że w szkole było ciszej, natomiast 26% ankietowanych odpowiedziało, że było tak samo głośno jak zawsze. Tylko 23% ankietowanych chciałoby, aby w szkole były dzwonki, natomiast 34% opowiedziało się za ich brakiem. 43% ankietowanych wybrało opcję - jeden dzień w tygodniu bez dzwonków.
Biorąc pod uwagę opinie nauczycieli i uczniów, Dyrekcja Zespołu podjęła decyzję, że od marca w naszej szkole każdy piątek będzie dniem bez dzwonków. Mamy nadzieję, że w ten sposób uda nam się zminimalizować stres spowodowany nagłą reakcją na głośny sygnał. Dodatkowe korzyści to samodyscyplina uczniów, nauka posługiwania się zegarkiem oraz właściwe gospodarowanie czasem.