Tomaszowskich szkół gadanie
Autorki innowacji:
Katarzyna Bartylak- SP 12
Katarzyna Pieńczak- SP 13
Justyna Kubiak- SP 8
Szkoła powinna się zmieniać i dążyć do spełnienia oczekiwań swoich beneficjentów, stąd powstała potrzeba wdrożenia innowacji „Tomaszowskie szkół gadanie”. Realizatorki postawiły sobie za priorytet poprawę jakości pracy szkoły w zakresie wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obszar innowacji objął metody pracy z uczniem i formy współpracy z innymi instytucjami/specjalistami.
Założeniami/ celami innowacji były : wykorzystanie wiedzy i umiejętności logopedek z różnychspecjalizacji oraz zasobów placówek realizujących innowację, zapoznanie uczniów i rodziców z różnorodnymi sposobami korygującymi wady i zaburzenia mowy oraz wdrożenie pracy metodą warsztatów, pokazową, stolików eksperckich, praktycznego działania.
Adresaci innowacji, którymi były dzieci przedszkolne, uczniowie klas I- VIII ze szkół biorących udział w przedsięwzięciu oraz ich rodzice mieli możliwość z wykorzystaniem zasobów własnych w sposób twórczy, przy wsparciu specjalistów, odnaleźć najlepszy dla dziecka sposób przezwyciężania barier komunikacyjnych.
Realizatorki innowacji:
p. Katarzyna Bartylak nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 12 Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2, p. Katarzyna Pieńczak, nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 13 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 1oraz p. Justyna Kubiak nauczyciel w Zespole Szkolno –Przedszkolnym nr 8.
Metodami i formami wykorzystanymi w innowacji były:
- Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych w Szkole Podstawowej nr 12, połączony z ćwiczeniami praktycznymi dla poszczególnych uczestników - 26 stycznia 2019r.
- Warsztat w każdej ze szkół dla dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi z udziałem ich rodziców:
- „Domowa gimnastyka buzi i języka” (rodzice i dzieci przedszkolne)- 28.03.2019 r.
- „Trudna-nietrudna głoska R- rerki” (rodzice i dzieci będące uczniami),
„Idzie wąż wąską dróżką- ćwiczymy głoski syczące” (rodzice i dzieci będące uczniami)- 16.05.2019 r. - „W przedszkolu i szkole- szumki” (rodzice i dzieci w różnym wieku)
„Tylko spokojnie!- czyli jak usprawnić płynne mówienie” (rodzice i dzieci w różnym wieku)- 29.05.2019 r. - Samodzielne wykonanie przez dziecko z zaburzeniem mowy pomocy logopedycznej i jej prezentacja – czerwiec 2019 r.
W bezpłatnych diagnozach logopedycznych wzięło dział 21 dzieci, natomiast w warsztatach ogółem 24 wraz z rodzicami lub opiekunami.
Po każdym ze spotkań rodzice otrzymywali pakiet informacji w formie ulotek, propozycji ćwiczeń (adekwatnie do potrzeb dziecka), które miały być inspiracją do dalszej pracy.
W celu uzyskania informacji zwrotnej realizatorki innowacji przeprowadziły ewaluację w formie:
- ankiet dla rodziców, które dotyczyły podjętych działań,
- rozmów z dziećmi i rodzicami uczestniczącymi w innowacji.
Szczegółowa analiza wyników ankiet, przeprowadzonych rozmów oraz wymiana informacji między logopedkami pozwoliły ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Ankiety, które przeprowadzane były w dniach warsztatów wykazały, że w 87,5 % (21/24) uczestniczący w nich rodzice byli zadowoleni z prowadzonej formy spotkań z logopedą i widzą sens wspierania własnego dziecka w procesie terapeutycznym poprzez wykorzystanie własnych zasobów oraz możliwości dziecka. Troje pytanych stwierdziło, że woleliby nie brać czynnego udziału w warsztatach, a jedynie przyglądać się pracy logopedy (12,5%). Natomiast 100% uczestniczących w innowacji dzieci wyraziło zadowolenie z udziału w przedsięwzięciu.
Wnioski i rekomendacje:
- Dzieci z zaangażowaniem i w sposób otwarty brały udział w zajęciach, co było zauważalne podczas ich pracy; dodatkowo wypowiadały się pozytywnie o prowadzonych warsztatach;
- Rodzice chętnie brali udział w proponowanej formie wspierania rozwoju mowy swoich dzieci, czego efektem była deklaracja chęci ponownego spotkania;
- Niektórzy rodzice/opiekunowie kontaktowali się z logopedkami po zakończonych warsztatach celem sprawdzenia prawidłowości swoich dalszych działań we wspieraniu rozwoju mowy dziecka;
- Logopedki realizujące innowację zauważyły wzrost własnej kreatywności podczas przygotowywania się do spotkań i w trakcie ich prowadzenia;
- Najmniej chętnie rodzice wykazywali chęć wykonania pomocy logopedycznej, co było proporcjonalnie odwrotne do zaangażowania dzieci, w tę formę wykorzystaną podczas innowacji.
- Duże zainteresowanie proponowanymi formami spotkań z logopedami przerosło możliwości realizacyjne, przez co nie wszyscy zainteresowani mogli wziąć udział w przedsięwzięciu;
- Powodzenie akcji zaowocowało zaproszeniem autorek innowacji do lokalnej rozgłośni radiowej, co dało możliwość opowiedzenia o projekcie oraz promowania wiedzy o rozwoju i znaczeniu mowy.
Bardzo duże zainteresowanie diagnozą logopedyczną spowodowało, że realizatorki innowacji uznały, że w roku szkolnym 2019/2020 przeprowadzą kolejny Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych. Warsztaty logopedyczne z udziałem rodziców każda z pań przeprowadzi indywidualnie w swojej placówce, jeżeli zaistnieje taka potrzeba i zainteresowanie ze strony potencjalnych odbiorców. Realizatorki innowacji w dalszym ciągu będą realizować współpracę w ramach wymiany informacji i doświadczeń w zakresie terapii logopedycznej.