Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Tomaszowskich szkół gadanie

Autorki innowacji:

Katarzyna Bartylak- SP 12
Katarzyna Pieńczak- SP 13
Justyna Kubiak- SP 8

Szkoła powinna się zmieniać i dążyć do spełnienia oczekiwań swoich beneficjentów, stąd powstała potrzeba wdrożenia innowacji „Tomaszowskie szkół gadanie”.  Realizatorki postawiły sobie za priorytet poprawę jakości pracy szkoły w zakresie wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obszar innowacji objął  metody  pracy z uczniem i formy współpracy z innymi instytucjami/specjalistami.

Założeniami/ celami innowacji były : wykorzystanie wiedzy i umiejętności logopedek z różnychspecjalizacji oraz zasobów placówek realizujących innowację, zapoznanie uczniów i rodziców z różnorodnymi sposobami korygującymi wady i zaburzenia mowy oraz wdrożenie pracy metodą warsztatów, pokazową, stolików eksperckich, praktycznego działania.

Adresaci innowacji, którymi były dzieci przedszkolne, uczniowie klas I- VIII  ze szkół biorących udział w przedsięwzięciu oraz ich rodzice mieli możliwość z wykorzystaniem zasobów własnych w sposób twórczy, przy wsparciu specjalistów, odnaleźć najlepszy dla dziecka sposób przezwyciężania barier komunikacyjnych.

Realizatorki  innowacji:
p. Katarzyna Bartylak nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 12 Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2,  p. Katarzyna  Pieńczak, nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 13 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 1oraz p. Justyna Kubiak nauczyciel w Zespole Szkolno –Przedszkolnym nr 8.

Metodami i formami wykorzystanymi w innowacji były:

  1. Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych w Szkole Podstawowej nr 12, połączony z ćwiczeniami  praktycznymi dla poszczególnych uczestników - 26 stycznia 2019r.
  2. Warsztat w każdej ze szkół dla dzieci  z zaburzeniami komunikacyjnymi z udziałem  ich rodziców:
  • „Domowa gimnastyka buzi i języka” (rodzice i dzieci przedszkolne)- 28.03.2019 r.
  • „Trudna-nietrudna głoska R- rerki” (rodzice i dzieci będące uczniami),
    „Idzie wąż wąską dróżką- ćwiczymy głoski syczące” (rodzice i dzieci będące uczniami)- 16.05.2019 r.  
  • „W przedszkolu i szkole- szumki” (rodzice i dzieci w różnym wieku)
    „Tylko spokojnie!- czyli jak usprawnić płynne mówienie” (rodzice i dzieci w różnym wieku)- 29.05.2019 r.
  • Samodzielne wykonanie przez dziecko z zaburzeniem mowy pomocy logopedycznej i jej prezentacja – czerwiec 2019 r.

W bezpłatnych diagnozach logopedycznych wzięło dział 21 dzieci, natomiast w warsztatach ogółem 24 wraz z  rodzicami lub opiekunami.

Po każdym ze spotkań rodzice otrzymywali pakiet informacji w formie ulotek, propozycji ćwiczeń  (adekwatnie do potrzeb dziecka), które miały być inspiracją do dalszej pracy.

W celu uzyskania informacji zwrotnej realizatorki innowacji przeprowadziły ewaluację w formie:

  1. ankiet dla rodziców, które dotyczyły podjętych działań,
  2. rozmów z dziećmi i  rodzicami uczestniczącymi w innowacji.

Szczegółowa analiza wyników ankiet, przeprowadzonych rozmów oraz wymiana informacji między logopedkami pozwoliły ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Ankiety, które przeprowadzane były w dniach  warsztatów wykazały, że w 87,5 % (21/24)  uczestniczący w nich rodzice byli zadowoleni z prowadzonej formy spotkań z logopedą i widzą sens wspierania własnego dziecka w procesie terapeutycznym poprzez wykorzystanie własnych zasobów oraz możliwości dziecka. Troje  pytanych stwierdziło, że woleliby nie brać czynnego udziału w warsztatach, a jedynie przyglądać się pracy logopedy (12,5%). Natomiast 100% uczestniczących w innowacji dzieci wyraziło zadowolenie z udziału w przedsięwzięciu.

Wnioski i rekomendacje:

  • Dzieci z zaangażowaniem i w sposób otwarty  brały udział w zajęciach, co było zauważalne podczas ich pracy; dodatkowo wypowiadały się pozytywnie o prowadzonych warsztatach;
  • Rodzice chętnie brali udział w proponowanej formie wspierania rozwoju mowy swoich dzieci, czego efektem była deklaracja chęci ponownego spotkania;
  • Niektórzy  rodzice/opiekunowie kontaktowali się z logopedkami po zakończonych warsztatach celem sprawdzenia prawidłowości swoich dalszych działań we wspieraniu rozwoju mowy dziecka;
  • Logopedki realizujące innowację zauważyły wzrost własnej kreatywności podczas przygotowywania się do spotkań  i w trakcie  ich prowadzenia;
  • Najmniej chętnie rodzice wykazywali chęć wykonania pomocy logopedycznej, co było proporcjonalnie odwrotne do zaangażowania dzieci, w tę formę wykorzystaną podczas innowacji.
  • Duże zainteresowanie proponowanymi formami spotkań z logopedami przerosło możliwości realizacyjne, przez co nie wszyscy zainteresowani mogli wziąć udział w przedsięwzięciu;
  • Powodzenie akcji zaowocowało zaproszeniem autorek innowacji do lokalnej rozgłośni radiowej, co dało możliwość opowiedzenia o projekcie oraz promowania wiedzy o rozwoju i znaczeniu mowy.

Bardzo duże zainteresowanie diagnozą logopedyczną spowodowało, że realizatorki  innowacji uznały, że w roku szkolnym 2019/2020 przeprowadzą kolejny  Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych. Warsztaty logopedyczne z udziałem rodziców każda z pań przeprowadzi indywidualnie w swojej placówce, jeżeli zaistnieje taka potrzeba i zainteresowanie ze strony potencjalnych odbiorców.  Realizatorki innowacji w dalszym ciągu będą realizować współpracę w ramach wymiany  informacji i doświadczeń  w zakresie terapii logopedycznej.