Lekcja otwarta
Scenariusz lekcji otwartej przeprowadzonej przez panią Beatę Przybyłek - Kołodziejczyk dla nauczyciela stażysty w dniu 04.11.2019r. z wykorzystaniem TIK
Temat: Wysłuchanie opowiadania „Przeprowadzka” z cyklu „Listy od Hani i Henia”. Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Różnice między miejscem , w którym obecnie mieszka Nina, a tym do którego się przeprowadza. Wskazanie wyrażeń kojarzących się z przeprowadzką. Odczytywanie zdań z platan inki wyrazowej i wyjaśnianie jego znaczenia. Formułowanie odpowiedzi na pytanie: „ Co Hania i Nina powinny zrobić, aby ich przyjaźń przetrwała?” Zabawa „ Przeprowadzka”. Tropimy gramatykę- stopniowanie przymiotników. TIK
Metody pracy:
- podające
- poszukujące
- aktywizujące
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
- ilustracje przedstawiające krajobrazy miejski i wiejski, kartki z tabela dla każdego ucznia, multibook, Internet, podręcznik, ćwiczenia
Czas: 45 min.
Przebieg zajęć:
- Wysłuchanie tekstu „Przeprowadzka” z cyklu „Listy od Hani i Henia” czytanego przez N.
- Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu
- Co było powodem smutku Niny i Hani?
- Jak wygląda miejsce, w którym będzie mieszkać Nina?
- Dlaczego dziewczynka płakała?
- Co poradziła dzieciom pani?
- Co trochę poprawiło humor przyjaciółek?
- Znajdź i przeczytaj słowa wypowiedziane przez mamę Hani. Co o nich sądzisz?
- Pokazanie ilustracji, zdęć lub filmu przedstawiających krajobraz miejski lub wiejski (Internet)
Rozmowa na temat różnic między miejscem, w którym obecnie mieszka Nina, a tym do którego się przeprowadza.
- Która część ilustracji może przedstawiać obecne miejsce zamieszkania Niny?
- Co charakteryzuje krajobraz miejski?
- Która część ilustracji może przedstawiać miejsce, do którego przeprowadza się Nina?
- Co charakteryzuje ten krajobraz?
- Gdzie wolelibyście chcieli mieszkać, dlaczego?
- Czytanie ze zrozumieniem. Wskazywanie wyrażeń kojarzących się z przeprowadzką.
- Odczytanie zdania z plątaninki wyrazowej wyjaśnienie jego znaczenia.
- Redagowanie i zapisywanie odpowiedzi na pytanie: „ Co Hania i Nina powinny zrobić, aby ich przyjaźń przetrwała?”
- Odszyfrowanie hasła. (Przyjaźń). Co to jest przyjaźń? Co łączy przyjaciół?
- Tropimy gramatykę. Wprowadzenie stopniowania przymiotników.
- Podanie nazw stopni przymiotnika
- Czytanie zdań. Wskazywanie w nich przymiotników i określenie ich stopnia.
- Podawanie form stopnia wyższego i najwyższego przymiotników: stary, duży, chory.
- Przymiotniki, których nie st Beata Przybyłek - Kołodziejczykopniujemy: duży, chory
Prowadząca zajęcia: Beata Przybyłek - Kołodziejczyk
Obserwująca zajęcia: Aleksandra Filip