Innowacja "Bezpieczna Szkoła Cyfrowa"
Przedmiot: informatyka
Data wprowadzenia: 01.09.2021
Data zakończenia: 24.06.2022 z możliwością jej kontynuowania.
Zakres innowacji: adresatami innowacji są uczniowie klasy: 4b, 4c.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei bezpieczeństwa, rozwoju uzdolnień w dziedzinie informatyki z wykorzystaniem drukarki 3d, która umożliwi uczniom projektowanie i drukowanie przestrzenne 3d: znaków bezpieczeństwa, znaków cyfryzacji, tabliczek szyfrujących itp. oraz robota edukacyjnego Photon, którego zadaniem jest wprowadzenie dzieci w świat technologii, rozwijanie ich kreatywności i zdolności logicznego myślenia oraz nauczanie podstaw programowania.
Szkoła posiada zestaw składający się z robota edukacyjnego Photon i tabletu Lenovo 7, który wygraliśmy w konkursie na najlepszą inicjatywę zorganizowaną z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu za aktywne zaangażowanie, kreatywność, zakres oraz zasięg przedsięwzięcia. Drukarka została zakupiona na cel innowacji ze środków uzyskanych za zajęcie II miejsca w Konkursie Ogólnopolskim Giganci Programowania, o którą zawalczyli wszyscy nauczyciele i uczniowie naszej szkoły.
W polskich szkołach trwa rewolucja cyfrowa. Jedną z technologii XXI wieku jest właśnie druk 3D.
Drukarka 3D w szkole może stać się świetnym narzędziem służącym rozwojowi dodatkowych zdolności uczniów i pobudzania ich kreatywności. Pozwala dzieciom odkrywać swoje talenty, uczyć się nowych umiejętności i tworzyć bez ograniczeń.Drukowanie modeli 3D nie musi być celem samym w sobie, a jedynie narzędziem służącym do realizacji innych planów. Modele 3D mogą ułatwić realizację tego, co jeszcze do niedawna było niemożliwe. Chcemy, aby drukarka była wstępem do wiedzy i możliwości jakie niesie ze sobą druk 3D.
Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez doświadczenia i eksperymenty. To właśnie dzięki temu mogą szybko rozwinąć umiejętność logicznego myślenia, która jest kluczem do sukcesu w ich dorosłym życiu. Dlatego chcemy uczyć poprzez zabawę, przekazując całą wiedzę na temat technologii i możliwości programowania w jak najprostszy sposób.
Kluczowe elementy robota Photona takie jak jego obsługa czy możliwe umiejętności były opracowane przy ścisłej współpracy z zespołem psychologów Uniwersytetu SWPS[1]dzięki czemu nauczanie jest dostosowane do możliwości dzieci w ich wieku. Dzieci nie wiedzą, że się uczą - robot przekazuje dzieciom wiedzę w podświadomy sposób, dzięki czemu nauczanie jest jeszcze bardziej efektywne. W trakcie radzenia sobie z wieloma wyzwaniami, uczniowie zdobędą wspólnie mnóstwo nowych doświadczeń, a co za tym idzie rozbudzą zamiłowanie do programowania.
Głównym celem innowacji jest wprowadzenie uczniów w problematykę dostępności cyfrowej oraz budowanie zainteresowania programowaniem i naukami ścisłymi przy użyciu drukarki 3D oraz robota edukacyjnego Photona.
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- uczniowie poznają istotę problemu dostępności cyfrowej
- potrafią wskazać zasady dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych
- zwiększą poczucie własnej wartości przez zwrócenie uwagi nie tylko na dostępność cyfrową jako obowiązek prawny, ale też szanse na dotarcie do wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- rozwiną zdolność logicznego myślenia, oswoją się z nowoczesną technologią oraz rozwiną pamięć i zdolność szybkiego podejmowania decyzji
- poznają możliwości nowoczesnych technologii i praktycznego przykładu zastosowania robotyki oraz rozwiną umiejętności kreatywnego, analitycznego i przestrzennego myślenia za pomocą drukarki 3D
- wykorzystają wiadomości w praktyce przez bezpośrednie wykorzystanie interfejsu robota, potrafią sterować oraz tworzyć sekwencję, która jest wprowadzeniem do programowania
- zapoznają się z podstawowymi zasadami obowiązującymi w technologii druku 3D, nauczą się podstaw modelowania grafiki trójwymiarowej
[1]Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą w Warszawie (Uniwersytet SWPS) University of SocialSciences and Humanities. Założycielami uczelni byli profesorowie Instytutu Psychologii PAN: prof. dr hab. Andrzej Eliasz, prof. dr hab. Zbigniew Pietrasiński i prof. dr hab. Janusz Reykowski. Uniwersytet SWPS to miejsce pracy, nauki, badań i dociekań.